اخبار و مقالات

برداشت بی رویه باعث کاهش آب چاه ها در قیروکارزین
تاریخ انتشار : 1395/6/17 ساعت 09:08:37

برداشت بی رویه باعث کاهش آب چاه ها در قیروکارزین
۱۱:۵۹ (سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط
» برداشت های غیراصولی از منابع آب موجب افت سطح آبهای زیرزمینی
» مسدود شدن 9 حلقه چاه غیر مجاز کشاورزی در پلدختر

براثر خشکسالی و برداشت بی رویه، عمق چاه های آب کشاورزی شهرستان قیروکارزین به 350 متر رسیده است.

مدیر منابع آب شهرستان قیروکارزین گفت:  افزایش عمق چاههای آب کشاورزی در قیروکارزین زنگ خطر جدی را برای کشاورزان و باغداران منطقه به صدا در آورده است.
مهدی شاهسوندی افزود: برای مدیریت مصرف آب، ثابت ماندن سطح آبهای زیر زمینی و حفظ و تعادل آبخوان ها نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های آب در حال اجراست .
وی با بیان اینکه تاکنون 480 حلقه چاه دارای پروانه بهره ‌برداری در این شهرستان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده اند گفت: با نصب این کنتورها میزان بهره ‌برداری هر چاه مشخص و پس از اتمام سهمیه مجاز بهره‌ برداری، برق چاه به‌صورت خودکار قطع می شود.   وی تعداد چاه های عمیق و نیمه عمیق شهرستان قیروکارزین را پنج هزار و 152 حلقه برشمرد و افزود: سالانه از این تعداد چاه بیش از 438 میلیون متر مکعب آب برداشت می شود.
شاهسوندی افزود: به دلیل برداشت های بی رویه چاههای آب کشاورزی از منابع آب زیر زمینی، تمام دشت ها با افت سطح آب زیرزمینی و کاهش حجم مخزن روبرو شده اند.
مدیر منابع آب شهرستان قیروکارزین بیان کرد: دشت های قیر وکارزین، هنگام، باروس و مبارک آباد، افزر و کردیل به ترتیب از سال 84 از سوی وزارت نیرو ممنوعه اعلام شده است. 
شاهسوندی گفت: در صورت ادامه بهره برداری های بیش از اندازه و تداوم خشکسالی حداکثر تا 20 سال آینده این دشت ها بطور کامل خشک خواهند شد./خبرگزاری صدا وسیما